רוצים ללמוד עוד?

הצטרפו אלי לקורס צילום נוף המקצועי והמוביל בישראל!

פוקוס ועומק שדה בצילום נוף

עומק השדה הוא כנראה אחד הנושאים הטכניים החשובים ביותר בצילום נוף. כשמגיעים לדקויות העניין, זה יכול להיות נושא מורכב למתחילים ואפילו לצלמים מנוסים יותר. ישנם מדריכים וכללי אצבע רבים בעניין זה, ומצאתי שהרבה מהם אינם מדויקים במיוחד וכנראה לא יאפשרו לכם להגיע לתוצאה הטובה ביותר שתוכלו להשיג. במאמר זה אנסה להסביר את עומק השדה (DOF) בצורה הטובה והפשוטה ביותר, כך שתוכלו להבין כיצד להשתמש בו!

Deadvlei Namibia - Tomer Razabi

בואו נתחיל עם קצת סדר במושגים!

מה זה פוקוס/מרחק פוקוס?

פוקוס (בעברית "נקודת מוקד") מתייחס לאזור, או יותר נכון המרחק המדויק עליו התפקסנו בזמן הצילום והוא תמיד יהיה חד (להוציא בעיות של כיול, עיוות וכו').

מה זה עומק שדה?

באופן הגדרתי עומק השדה (Depth Of Field - DOF) הוא המרחב החד בתמונה לפני ואחרי המקום עליו שמנו את הפוקוס. עומק השדה מתאר את האזור בתמונה שהוא חד במידה סבירה. זהו בעצם המרחק מהאזורים הקרובים ביותר לאזורים הרחוקים ביותר בתמונה שהם חדים.

בצילום נוף אנחנו בדרך כלל נשתדל להשיג עומק שדה גדול מאוד, או אינסופי אשר יגרום לכל החלקים בתצלום שלנו להיראות חדים - מהאזורים הקרובים בתמונה ועד לרקע. אין שום חוק שקובע שתמונת נוף צריכה להיות תמיד חדה בכל חלקיה, אך בדרך כלל זה מאוד מקובל וחשוב שתדעו איך להשיג את זה אם זו מטרתכם.

עומק שדה בצילום נוף - תומר רצאבי

אילו גורמים משפיעים על עומק השדה?

עומק השדה (DOF) נקבע בעיקרון על ידי שלושה גורמים: מרחק הפוקוס (המרחק עליו המצלמה התפקסה, ללא קשר מה יש שם), אורך המוקד והצמצם.

1. מרחק הפוקוס: הוא המרחק עליו התפקסנו. באופן כללי - מרחק פוקוס קצר יביא לעומק שדה רדוד ומרחק פוקוס גדול יביא לעומק שדה גדול, אך זה אינו מדויק לחלוטין. כדי להבין זאת בצורה מדויקת המתינו להסבר על מרחק היפר-פוקלי בהמשך המאמר!

כעת בואו נחזור להבחנה החשובה מתחילת המאמר: המקום/מרחק עליו התפקסנו תמיד יהיה חד! כל אזור אחר בתמונה שנמצא באותו מרחק יהיה גם הוא חד, גם אם לא התפקסתם ספציפית עליו. נניח למשל שהתפקסנו על אדם שנמצא במרחק 2 מטר מאיתנו - כל אדם או חפץ אחר שנמצא במרחק של 2 מטר מאיתנו יהיה גם הוא חד, מכיוון שפוקוס עובד לפי מרחק. לעומת זאת, עומק השדה (שתלוי במרחק הפוקוס + אורך המוקד + צמצם) יקבע כמה שטח לפני ואחרי המקום עליו התפקסנו יהיה חד גם כן. כמו שרשמתי מקודם, עומק השדה הוא האזור החד בתמונה לפני ואחרי המקום עליו שמנו את הפוקוס.

Focus distance landscape photography
עומק שדה בצילום נוף - תומר רצאבי
עומק שדה בצילום נוף - תומר רצאבי

בצילום נוף כשעושים פוקוס מומלץ מאוד להשתמש בנקודת פוקוס אחת בלבד כדי שתוכלו לקבוע בדיוק היכן יהיה הפוקוס. לעתים יש אנשים שמתבלבלים וחושבים שבחירת נקודות פוקוס רבות בזמן הצילום תביא לעומק שדה גדול, מה שלא נכון. זה רק יאפשר למצלמה לבחור את מרחק הפוקוס מכמה אזורים, אבל בסופו של דבר המצלמה תתפקס על מרחק ספציפי אחד, שאולי לא יהיה מה שרציתם.

2. אורך המוקד: הוא אורך המוקד הנוכחי בו השתמשנו בעת צילום התמונה. אורך מוקד קצר (עדשה רחבה) יביא לעומק שדה גדול יותר, אורך מוקד ארוך (עדשת טלה) יביא לעומק שדה רדוד יותר.

*מבלי להכנס לפירוט מסובך מדי, אציין שאורך המוקד אינו משפיע באופן ישיר על עומק השדה, אלא באופן עקיף כיון שהוא משפיע על מפתח הצמצם.

3. הצמצם: הוא הצמצם הנוכחי בו השתמשנו בעת צילום התמונה. צמצם פתוח/גדול יותר (מספר F קטן) יביא לעומק שדה רדוד יותר, צמצם סגור/קטן (מספר F גדול) יביא לעומק שדה גדול יותר.

סיכום הגורמים המשפיעים על עומק שדה:

כדי להשיג עומק שדה עמוק/גדול: נשתמש באורך מוקד קצר, צמצם קטן/סגור ומרחק פוקוס יחסית רחוק (הסבר מדויק יותר בהמשך לגבי מרחק היפר-פוקלי).

כדי להשיג עומק שדה רדוד/קטן: נשתמש באורך מוקד גדול, צמצם גדול/פתוח ומרחק פוקוס קרוב.

עומק שדה בצילום נוף - תומר רצאבי

איך יודעים/מחשבים עומק שדה בצורה מדויקת?

הדרך הטובה ביותר לדעת מהו עומק השדה בעת הצילום היא להשתמש במחשבון עומק שדה (DOF Calculator). ניתן למצוא מחשבונים של עומק שדה באתרי אינטרנט שונים וגם באפליקציות לסמארטפון. במחשבון עומק שדה אפשר להגדיר את הנתונים בהם אנחנו משתמשים בצילום - אורך המוקד, מרחק הפוקוס והצמצם ולדעת בדיוק מה יהיה העומק השדה בתמונה (צריך להגדיר גם את המצלמה בה אתם משתמשים, או יותר מדויק - אם העדשה שאתם משתמשים בה תואמת לחיישן פול פריים או קרופ).

מרחק היפר פוקלי

לאחר שהבנתם באופן כללי מהו עומק שדה, אסביר בחלק זה על הדרך המדויקת ביותר לקבוע את עומק השדה העמוק/גדול ביותר שאפשר להשיג בצילום נוף. נושא זה חשוב מאוד גם לצילומי לילה וכוכבים שם לרוב משתמשים בצמצמים פתוחים, מה שמקטין את עומק השדה משמעותית ויכול להיות בעייתי.

המרחק ההיפר-פוקאלי הוא המרחק הקרוב ביותר אליו אפשר להתפקס ולהשיג עומק שדה הכולל גם את הרקע (המרחק ההיפר פוקאלי תלוי באורך המוקד הנוכחי ובצמצם בו אתם משתמשים). זה למעשה עומק השדה הגדול ביותר שניתן להשיג בצילום בודד. הכרת המרחק ההיפר-מוקדי מחייבת שימוש במחשבון עומק שדה. כל שעליכם לעשות בכדי לדעת מה המרחק ההיפר-פוקאלי, הוא להגדיר במחשבון עומק שדה את אורך המוקד ואת הצמצם בו אתם משתמשים.


נסו לעשות כמה נסיונות כדי להבין עם מחשבון עומק שדה הזה. פתחו אותו בדף אחר ובצעו את הדוגמאות הבאות:

- נניח שאנו משתמשים במצלמת פול פריים, עם עדשת 16 מ"מ וצמצם F/8. לאחר קביעת גורמים אלה במחשבון, תראו שהמחשבון יראה לכם שהמרחק ההיפר-פוקלי הוא: 1.08 מטר. אם תגדירו גם את מרחק הפוקוס ל- 1.09 מטר תראו שעומק השדה מתחיל מממרחק של 0.54 מטר עד האינסוף.

Depth of field example 1

- הפעם נניח שאנו משתמשים במצלמת פול פריים, עם עדשת 16 מ"מ וצמצם F/22. לאחר קביעת גורמים אלה במחשבון, תראו שהמחשבון יראה לכם שהמרחק ההיפר-פוקלי הוא: 0.39 מטר. אם תגדירו גם את מרחק הפוקוס ל- 0.40 מטר תראו שעומק השדה מתחיל מממרחק של 0.20 מטר עד האינסוף.

Depth of field example 2

- עכשיו נניח שאנחנו משתמשים באותן הגדרות כמו הדוגמא האחרונה, אבל עכשיו נגדיר את מרחק הפוקוס ל 20 מטר במקום 0.4 - מה קורה עם עומק השדה? תוכלו לראות שעכשיו עומק השדה מתחיל ב- 0.37 מטר (במקום 0.2) ומסתיים באינסוף, כלומר איבדנו קצת חדות בחלק הקידמי של התמונה. המקרה הזה לא ממש בעייתי מכיוון שיש לנו עדיין עומק שדה גדול מאוד, אבל זה יכול להיות מאוד בעייתי במקרים אחרים, במיוחד אם משתמשים בצמצם פתוח.

באילו מקרים נצטרך להשתמש במרחק היפר פוקלי?

באופן כללי, כאשר נשמש בעדשות רחבות וצמצם יחסית סגור נקבל מייד עומק שדה מאוד גדול, מה שמקל על העבודה שלנו בשטח וברוב המקרים בכלל לא יאלץ אותנו לחשוב או להזדקק לנושא המרחק ההיפר פוקלי. שימוש בעדשות רחבות וצמצם סגור מאפשר להתפקס כמעט בכל מצב למרחק כללי של 1-2 מטרים  ולהיות בטוחים שיהיה לנו עומק שדה מספק ושהתמונה כולה תהיה חדה מהקדימה ועד לרקע.

הבנה טובה על עומק השדה והשימוש במחשבון עומק שדה בהחלט חשובים למקרים אחרים בהם אנחנו לא בטוחים שיהיה מספיק עומק שדה בתמונה:
- דוגמה ראשונה היא כאשר אנחנו משתמשים בעדשה רחבה וצמצם סגור, אבל יש לנו אזורים קרובים בתמונה (כמה עשרות ס"מ מהמצלמה).
- דוגמה שניה היא כאשר אנחנו משתמשים בעדשה רחבה, אך משתמשים בצמצם פתוח כדי להכניס יותר אור כמו בצילומי לילה וכוכבים.
- דוגמה שלישית היא כאשר אנחנו משתמשים בעדשות Tele.

רוצים ללמוד עוד?

הצטרפו אלי לקורס צילום נוף המקצועי והמוביל בישראל!


דוגמאות עם עדשות רחבות:

צילום נוף זריחה בים המלח - תומר רצאבי

זריחה בים המלח | התמונה צולמה עם Canon 5D III (מצלמת פול פריים). אורך מוקד היה 17 מ"מ, צמצם F/11. התגבשויות המלח בקדמת התמונה היו בערך במרחק של מטר מהמצלמה.

איסלנד - תומר רצאבי

לגונה קרחונית באיסלנד | התמונה צולמה עם Canon 5D mark IV, עדשת 16 מ"מ וצמצם F/16. הקרח בקדמת התמונה היה במרחק של כ- 40 ס"מ מהמצלמה.

צילום נוף שקיעה בחוף פלמחים - תומר רצאבי

חוף פלמחים | התמונה צולמה עם Canon 6D, עדשת 16 מ"מ וצמצם F/22. הקרח בקדמת התמונה היה במרחק של כ- 60 ס"מ מהמצלמה.

דוגמאות עם עדשות Tele:

Landscape photography of sunrise at Deadvlei Namibia - Tomer Razabi

DeadVlei בנמיביה | התמונה צולמה עם Canon 5D IV, אורך מוקד היה 135 מ"מ, צמצם F/5.6. העץ הקרוב היה המרחק של כ- 150 מטרים מהמצלמה.

אלפה די סיוסי | טיול צילום נוף דולומיטים - תומר רצאבי

Alpe Di Siusi בדולומיטים איטליה | התמונה צולמה עם Canon 5D III, אורך מוקד היה 70 מ"מ, צמצם F/8. העצים היו במרחק של כ- 2.5 ק"מ מהמצלמה.

Deadvlei Namibia - Tomer Razabi

דיונת חול בנמיביה | התמונה צולמה עם Canon 5D IV, אורך מוקד היה 380 מ"מ, צמצם F/6.3. העץ הקרוב היה במרחק של כ- 270 מטרים מהמצלמה. בתמונה הזו לא היה צורך בעומק שדה אינסופי כיון שהדיונה הייתה במרחק של כ 5-50 מטרים נוספים מאחורי העץ.


מסקנות:

הבנה ושליטה בנושא של עומק השדה היא חלק חשוב בתחום של צילום נוף. זה אמנם יכול להיות נושא קצת מסובך להבנה התחלה, אבל בהחלט שווה את זה למקרה שתצטרכו להשתמש בו מתישהו (וזה בד"כ מגיע בשלב מסוים). בשלבים בסיסיים כשמשתמשים בעיקר בעדשות רחבות וצמצמים סגורים זה בד"כ נראה לא רלוונטי בכלל להבין עומק שדה, אבל כשמתקדמים ומתנסים בצילום נוף בעדשות Tele או בצילומי לילה מבינים שחשוב מאוד לשלוט בנושא כדי לצלם תמונות מוצלחות!

נהניתם מהמאמר?
אתם מוזמנים לעקוב אחרי התמונות שלי בפייסבוק ובאינסטגרם 🙂