רוצים ללמוד עוד?

הצטרפו אלי לקורס צילום נוף המקצועי והמוביל בישראל!

צילום נוף - פילטרים מכהים ומדורגים

אם התעניינתם מספיק בצילום נוף, כנראה שיצא לכם לשמוע על כל מיני פילטרים שמשתמשים בהם בתחום הזה - שמות כמו פילטרים מכהים, פילטרים מדורגים, ND ועוד. אז מה הם הפילטרים האלה? איך משתמשים בהם? בשביל מה משתמשים בהם? כל התשובות במאמר הבא!

נחל הבניאס בחשיפה ארוכה צילום נוף - תומר רצאבי

ישנן 2 בעיות עיקריות שנתקלים בהן בצילום נוף והן קשורות לתאורה: הבעיה הראשונה היא לצלם בחשיפות ארוכות מבלי לשרוף את התמונה כשיש יותר מדי אור בשטח, הבעיה השניה היא לאזן את התאורה ברקע שהיא לרוב חזקה יותר מהתאורה על הקרקע. את שתי הבעיות הללו אפשר לפתור בעזרת שימוש בפילטרים מיוחדים הנקראים פילטרים מכהים (ND FILTERS) ופילטרים מכהים מדורגים (GRADUATED ND FILTERS). ND הם ראשי תיבות של Neutral Density.

חשיפות ארוכות ופילטרים מכהים קבועים/מלאים:

צילום בחשיפה ארוכה יוצר אפקטים מיוחדים כמו מריחת מפלים, נחלים או עננים, החלקה של גופי מים ועוד. זוהי טכניקה מאוד נפוצה בצילום נוף, אבל לא תמיד קלה לישום כיון שלא תמיד אפשר להשתמש בתריס איטי מבלי לשרוף את התמונה כשיש יותר מדי אור בשטח. כדי לצלם חשיפות ארוכות כשיש יותר מדי אור בשטח אנחנו צריכים משהו שיוריד את כמות האור הכללית הנכנסת לחיישן כדי שהתמונה לא תשרף. הפילטר שיכול לעזור לנו לעשות את זה נקרא פילטר ND קבוע. זה בעצם פילטר מכהה שמתפקד כמו משקפי שמש אותו נשים מול העדשה, הוא יגרום לכך שפחות אור יכנס וכך נוכל להשתמש בתריס איטי יותר, לעשות חשיפה ארוכה וליצור את האפקט הרצוי מבלי לשרוף את התמונה. פילטרי ND מגיעים בדרגות כהות שונות הנמדדות בסטופים (ממש כמו הסטופים שיש לכם במד האור של המצלמה). הנפוצים ביותר הם הדרגת חוזק של 3 סטופים, 6 סטופים ו- 10 סטופים. ככל שהפילטר יותר כהה, הוא מוריד יותר מכמות האור המגיעה לחיישן ומאפשר לעשות חשיפה ארוכה יותר.

שקיעה בחוף פלמחים צילום נוף בחשיפה ארוכה - תומר רצאבי

התמונה הזו צולמה בחוף פלמחים לקראת השקיעה בחשיפה של 3 דקות. בלי פילטר מכהה צילום בחשיפה ארוכה כזו היה בלתי אפשרי כיון שהיה יותר מדי אור בשטח והתמונה הייתה נשרפת. בתמונה הזו השתמשתי בפילטר של 6 סטופים שאפשר להשתמש במהירות תריס של 180 שניות כדי להחליק את המים ולמרוח את העננים.

איזון תאורה ופילטרים מכהים מדורגים:

אם יצא לכם פעם לצלם מול השמש, אפילו קרוב לזמן השקיעה או הזריחה בה עוצמת האור המגיעה מהשמש יחסית נמוכה, בוודאי נתקלתם רוב הפעמים במצב בו קרה אחד משני מצבים:
- השמיים היו חשופים היטב, אך הקרקע הייתה מאוד חשוכה ואף אטומה.
- הקרקע הייתה חשופה היטב, אך השמיים היו שרופים או בהירים מדי ללא פרטים.

המצב הזה קורה כיון שכמות האור המגיעה מהשמיים כשמצלמים מול השמש גדולה משמעותית מהאור שיש על הקרקע. כדי לצלם תמונה בה נראה גם את השמיים וגם את הקרקע חשופים כמו שצריך (או לפחות לא נקבל שמיים שרופים או קרקע אטומה) אנחנו צריכים לאזן את התאורה ביניהם.

כדי לעשות את זה אנחנו צריכים להשתמש בפילטרים מכהים מדורגים. פילטר מכהה מדורג (GRADUATED ND FILTER) הוא פילטר שחלקו העליון כהה וחלקו התחתון שקוף. כשמציבים אותו מול העדשה בגובה הנכון, הוא בעצם גורם לפחות אור להכנס מאזור השמיים לעומת הקרקע ומייצר את האיזון שאנחנו צריכים. חשוב לציין שישנה שיטה נוספת להתגבר על הבעיה הזו ע"י שימוש בחיבור חשיפות שונות, או בשמה היותר מוכר - HDR. כדי לקבל תוצאות טובות משימוש ב HDR יש צורך בידע טוב בעריכה.

Before and after using a graduated ND filter

בצד ימין תוכלו לראות תמונה שצולמה ללא פילטר מדורג. הקרקע חשופה כמו שצריך, אך השמיים שרופים. אחרי שהצבתי פילטר מדורג מול העדשה, הצלחתי לאזן את תאורת השמיים מול תאורת הקרקע.

רוצים ללמוד עוד?

הצטרפו אלי לקורס צילום נוף המקצועי והמוביל בישראל!

מידע כללי על פילטרים ND:

1. אפשר למצוא פילטרים מכהים עגולים או מרובעים. שני הסוגים יכולים לעבוד מצוין בהתאם לצרכים שלכם, אך לרוב נוח יותר לעבוד עם הפילטרים המרובעים (הסבר בפסקה הבאה).

2. פילטרים מכהים ומדורגים נמכרים בדרגות כהות שונות בהתאם לצרכים שלכם. באופן כללי דרגת הכהות נמדדת בסטופים, אך חברת שונות נותנות להם שמות שונים. לדוגמה ישנן חברות המייצגות את כמות הסטופים על פי חזקות של 2: פילטר של סטופ יקרא ND2, פילטר של 2 סטופים יקרא ND4, פילטר של 3 סטופים יקרא ND8, פילטר של 4 סטופים יקרא ND16 (2 בחזקת 4 וכן הלאה). חברות אחרות מייצגות את דרגת הכהות בשלישים, לדוגמה 0.3 מייצג סטופ אחד, 0.6 מייצג 2 סטופים, 0.9 מייצג 3 סטופים וכן הלאה. כמו בהרבה מקרים בתחום ציוד הצילום, אחרי שתתעמקו קצת בפילטרים תבינו בדיוק מה אתם קונים.

דרגת כהות לפי סטופים

פי כמה פחות אור עובר דרך הפילטר

סימון לפי חזקות

סימון לפי שלישים

מהירות תריס לפני שימוש בפילטר

מהירות תריס לאחר שימוש בפילטר

1

2

ND2

ND 0.3

1/100

1/50

2

4

ND4

ND 0.6

1/100

1/25

3

8

ND8

ND 0.9

1/100

1/13

4

16

ND16

ND 1.2

1/100

1/6

6

64

ND64

ND 1.8

1/100

"0.6

10

1000

ND1000

ND 3.0

1/100

"10

3. הבעיה העיקרית של פילטרי ND נקראת "כיסוי צבע" או Color Cast. למרות שהשם שלהם הוא Neutral Density, רבים מהם לא נייטרלים ולא מעבירים את הצבעים באופן שווה לעומת המציאות. במצב כזה אנחנו יכולים לגלות שהתמונה שלנו יצאה בגוון סגלגל, אדמדמם, או כחלחל. לפעמים ניתן לתקן זאת בעריכה ולפעמים לא. כלל שהפילטר איכותי יותר (ולרוב גם יקר יותר) הבעיה זו כמעט ולא תהיה נוכחת או ניתנת לתיקון קל בעריכה.

איך משתמשים בפילטרים?

ישנן 2 דרכים לשם את הפילטרים הללו על העדשה. הדרך הראשונה היא להתשמש בפילטרים עגולים המתברגים על עדשות בהתאם לקוטר העדשה, ממש כמו פילטר UV שרובכם מכירים. השיטה הזו קצת פחות נוחה כיון שהברגת הפילטר פנימה הוא החוצה לוקחת יותר זמן והיא יותר מסורבלת. פילטרים עגולים גם לא יעילים אם רוצים להשתמש בפילטר עגול מדורג כיון שקו ההכהייה שלו תמיד יהיה מול אמצע העדשה ולא יאפשר לנו לקמפז תמונות עם קו אופק גבוה או נמוך יותר מקו האמצע של התמונה. הדרך השניה והיותר יעילה היא להשתמש בפילטרים מרובעים אותם נשים על מערכת/מחזיק פילטרים.

מערכת הפילטרים:

מחזיק הפילטרים מורכב מורכב לרוב מ- 2 חלקים פשוטים:
1. טבעת מתאמת: טבעת מתכת המותאמת לקוטר העדשה ומוברגת עליה.
2. מחזיק פילטרים: מורכב על הטבעת המתאמת (מתאים לטבעות בקטרים שונים כמובן) ובחלקו החיצוני ישנן מסילות אליהן אפשר להכניס את הפילטרים המרובעים.

מערכת הפילטרים נוחה יותר לעבודה מכמה סיבות:
1. מהרגע שחיברתם אותה, כל מה שצריך זה להכניס או להוציא את הפילטרים בהתאם לצורך. זה הרבה יותר מהיר וקל מאשר להבריג פילטר עגול לעדשה.
2. כיון שאפשר להזיז את הפילטר על המסילה המחזיק, אנחנו יכולים להשתמש בפילטר מדורג ולהזיז אותו מול העדשה כדי לאזן תאורת שמיים וקרקע בהתאם לקו האופק.
3. אם יש לכם פילטר עגול, הוא מתאים לעדשה אחת בקוטר מסוים. אם תרצו להשתמש בו על עדשה בקוטר אחר - תצטרכו לקנות פילטר חדש. בניגוד לכך, המערכת היא אוניברסלית ומתאימה לכל עדשה. כל מה שצריך כדי לחבר את המחזיק לעדשה אחרת זו טבעת מתאמת בקוטר המתאים (והן הרבה יותר זולות מפילטר חדש).

Tomer Razabi Lee graduated ND 0.9

בתמונה הזו תוכלו לראות את מחזיק הפילטרים בקדמת העדשה כשפילטר מדורג מוצב בו. המחזיק עצמו יושב על הטבעת המתאמת המוברגת על העדשה.

ישנן כמה סוגים של מערכות פילטרים בהתאם לעדשות. המערכת הנפוצה ביותר היא מערכת שרוחבה הוא 100 מ"מ. המערכות הללו מתאימות לרוב העדשות הרחבות. ישנן עדשות רחבות שהחלק הקדמי שלהן הוא עגול ואין להם הברגה. עבור עדשות כאלו צריך לקנות מערכות מיוחדות המתאימות ספציפית לעדשה ורוחבן הוא 150 מ"מ. הן בד"כ יקרות יותר באופן כללי, גם הפילטרים שלהם יקרים יותר כיון שהם גדולים יותר.

פילטרים מומלצים:

ישנן לא מעט חברות המייצרות פילטרי ND. חלקם זולים מאוד, אך מאוד לא איכותיים. למזלנו כיום יש גם לא מעט חברות המייצרות פילטרים מאוד איכותיים:

1. פילטרים של חברת NISI: נחשבים לאיכותיים ביותר כיום, מבחינה אופטית, הכהיית פינות ובמיוחד בנייטרליות הצבע.

2. פילטרים של חברת HAIDA: נחשבים לאיכותיים מאוד, מתקרבים באיכותם לפילטרים של NISI ומעט זולים יותר.

3. ישנן חברות נוספות המייצרות פילטרים ברמה טובה כמו LEE, B+W ו HOYA.

סיכום:

השימוש בפילטרים בצילום נוף יכול לשפר את התמונות שלכם ולעשות אותן מעניינות יותר. מומלץ להבין לעומק איך הפילטרים האלו עובדים, באילו אתגרים של מצבי תאורה הם יכולים לעזור ואיך להשתמש בהם בצורה נכונה.
נהניתם מהמאמר?
אתם מוזמנים לעקוב אחרי התמונות שלי בפייסבוק ובאינסטגרם 🙂