רוצים ללמוד עוד?

הצטרפו אלי לקורס צילום נוף המקצועי והמוביל בישראל!

צילום נוף - צילומי לילה וכוכבים

צילומי כוכבים ולילה הוא אחד התחומים המיוחדים בצילום נוף בו אפשר ליצור תמונות מדהימות. אנחנו מסוגלים לראות את הכוכבים בשמי הלילה ואפילו את שביל החלב באופן לא רע בכלל, אך למצלמות DSLR יש יכולות הרבה יותר טובות מהעיניים שלנו. בעזרת צילום נוכל להפיק תמונות של שמי הלילה, כוכבים, שביל החלב ונופים ליליים עם פרטים יוצאי דופן. לצלמות DSLR יש יתרונות גדולים בתחום הזה כמו יכולות ISO גבוהות, עדשות עם צמצמים פתוחים ושימוש בחשיפות ארוכות. צילום נופים בלילה גם יוצר אתגרים שונים שאנו צריכים להתמודד איתם כמו בעיות רעש ועומק שדה. אז איך מצלמים כמו אלופים בלילה? הכל במאמר הבא!

ספארי טנזניה - תומר רצאבי

ישנם כמה שינויים מהותיים בין צילום נוף בהמלך היום כשיש אור לעומת צילום בלילה. צילום ביום מאפשר לנו להשתמש בהגדרות חשיפה נוחות כמו ISO נמוך (המקנה לנו תמונות באיכות גבוהה, רעש נמוך וטווח דינמי גבוה), אנו יכולים להשתמש בצמצם יחסית סגור כדי להשיג עומק שדה גדול מאוד ולהתאים את מהירות התריס, מחשיפות קצרות ועד ארוכות. כאשר אנחנו מצלמים בלילה עלינו להשתמש בהגדרות שונות אחרות כמעט לגמרי בכדי שיהיה לנו מספיק אור בתמונות שלנו. כדי לקבל תמונה מוארת מספיק וחשופה כמו שצריך בצילום לילה, אנחנו נשתמש לרוב ב ISO גבוה, צמצם פתוח וחשיפות ארוכות.

טכניקה וחשיפה:

ISO:

בצילומי לילה נשתמש לרוב ב- ISO גבוה. לרוב נשתמש לפחות ב- ISO 800 ומעלה כדי להשיג תוצאות טובות (תלוי כמובן גם בעדשה ותאורת הירח). בלילות מאוד חשוכים, ללא ירח וללא שימוש בתאורה מלאכותית נצטרך ISO מאוד גבוה (בין 1600 ל 6400, תלוי ביכולות המצלמה). בלילות מוארים חלקית ע"י הירח יכול להיות שנוכל להשתמש ב ISO קצת יותר נמוך. השימוש ב- ISO "מגביר" את רגישות המצלמה לאור, אך יש לכך גם כמה חסרונות.

הבעיה:
שימוש ב- ISO גבוה זו בעצם הגברה דיגיטלית של אור ולכן הוא יוצר רעש וגרעיניות בתמונה והופך אותה לפחות איכותית.

הפיתרון:
אין פתרון אמיתי לרעש הנוצר כתוצאה משימוש ב ISO גבוה, אך יש כמה דברים שיוכלו לעזור לנו.
- הדבר הראשון והחשוב הוא להכיר את המצלמה שלנו ולדעת מה ה ISO הכי גבוה שאפשר לצלם איתה ועדיין נקבל תמונה יחסית נקייה מרעש. ככל שהמצלמה איכותית יותר (חדשה יותר, או מצלמת פול פריים לעומת מצלמת קרופ) היא תוכל להפיק תמונות עם רעש נמוך יחסית. מרבית מצלמות הקרופ יכולות לצלם תמונה סבירה עד ISO 1600. רוב מצלמות פול פריים מסוגלות לעשות זאת ב- ISO 3200 עד 6400.
- הדבר השני שנוכל לעשות הוא "לנקות" את הרעש שנוצר בתמונה ע"י שימוש בתוכנת עריכה כמו פוטושופ או Lightroom. גם פה צריך לשם לב לא להגזים כיון שהורדת רעשים אגרסיבית מורידה פרטים בתמונה.

צילום נוף שביל החלב מעל אגם בהרי קולומביה הבריטית בקנדה - תומר רצאבי

צמצם, עומק שדה ופוקוס: (קשורים אחד לשני!)

צילום נוף בשעות היום מאפשר לנו להשתמש בצמצם יחסית סגור כדי להשיג עומק שדה גדול. בצילומי לילה אנחנו זקוקים לכל קמצוץ של אור שאפשר לקבל ולכן בדרך כלל עלינו להשתמש בצמצם הכי פתוח שיש בעדשה שלנו.

הבעיה:
שימוש בצמצם פתוח גורם לעומק שדה יחסית קטן. הבעיה העיקרית היא שיכול להיות שלא כל התמונה שלנו תהיה חדה מהחלקים הקרובים ועד השמיים והכוכבים.

הפתרון:
על מנת לקבל תמונה עם עומק השדה הגדול ביותר שיכלול גם את החלקים הקרובים בתמונה וגם את השמיים והכוכבים, אנחנו נצטרך להשתמש במרחק ההיפר פוקלי. המרחק ההיפר פוקלי הוא מרחק הפוקוס הקרוב ביותר אליו אנו יכולים להתפקס ועדיין להשיג עומק שדה שנמשך עד אינסוף. המרחק ההיפר פוקלי תלוי בשני גורמים: הדבר הראשון הוא אורך המוקד, כלומר העדשה בה אנחנו משתמשים (אורך מוקד: 14 מ"מ, 17 מ"מ, 24 מ"מ ...), הדבר השני הוא הצמצם בו אנחנו משתמשים. ניתן לחשב את המרחק ההיפר פוקלי באמצעות מחשבון עומק שדה אותו תוכלו למצוא באינטרנט וגם באפליקציות לטלפון חכם. באופן כללי, כיון שנרצה להשתמש בצמצם יחסית פתוח כדי להכניס יותר אור שמקטין את עומק השדה, נעדיף לרוב עדשה יחסית רחבה כדי להגדיל את עומק השדה ולפצות על השימוש בצמצם פתוח.

צילום לילה וכוכבים בהר צין ושדה הבולבוסים קורס צילום נוף - תומר רצאבי

רוצים ללמוד עוד?

הצטרפו אלי לקורס צילום נוף המקצועי והמוביל בישראל!

מהירות תריס:

שימוש במהירות תריס איטית וחשיפה ארוכה היא אחת הדרכים הכי טובות כדי להכניס יותר אור לתמונת הלילה שלנו. חשיפה ארוכה אמנם מייצרת לפעמים מעט רעש, אך זה יחסית זניח. השיקול היותר משמעותי בעניין זה היא שמעבר לזמן חשיפה מסוים, גרמי השמיים והכוכבים כבר לא יראו סטטיים בתמונה (עומדים במקום כמו נקודות), אלא יחלו להראות בתור קוים. זה קורה כיון שכדור הארץ מסתובב על צירו ויש גבול לכמה זמן אפשר לחשוף את התמונה מבלי שהכוכבים ימרחו. חשוב לזכור שכוכבים מרוחים זו לא בהכרח בעיה, ולפעמים זה יוצר תמונות מאוד יפות! זה רק משהו שנצטרך לקחת בחשבון לאיך שנרצה את התוצאה הסופית.

הבעיה:
כוכבים יכולים להיראות מרוחים אם נחשוף זמן רב מדי ולא ייראו כמו נקודות (אם לא אכפת לנו למרוח את הכוכבים אז זמן החשיפה יכול להיות ארוך ככל שאנחנו רוצים).

הפתרון:
כדי שהכוכבים בתמונה שלנו יראו סטטיים כמו נקודות, עלינו להגביל את זמן החשיפה שלנו. זמן החשיפה המרבי יהיה תלוי באורך המוקד בו אנו משתמשים. ככל שאורך המוקד רחב יותר, כך נוכל לחשוף זמן רב יותר. ישנו חישוב נפוץ איתו תוכל לחשב את זמן החשיפה המקסימלי בהתאם לעדשה שלכם שנקרא "חוק ה- 500". מנסיוני האישי מצאתי שהחישוב היותר מדויק הוא כזה:

- עבור מצלמות קרופ: 450 / אורך המוקד = זמן החשיפה המקסימלי בשניות.
- עבור מצלמות פול פריים: 750 / אורך המוקד = זמן החשיפה המקסימלי בשניות.

לדוגמה, אם יש לי עדשת 10 מ"מ על מצלמות קרופ, החישוב הוא: 450 / 10 = 45 שניות. אם יש לי עדשות 16 מ"מ על מצלמות פול פריים, החישוב הוא: 750 / 16 = 46 שניות.

שימו לב שבשני המקרים יכול להיות שתראו מעט מריחה של הכוכבים בתמונה, מומלץ להוריד כמה שניות מהחישוב הנ"ל אם תרצו להיות בטוחים לגמרי שהכוכבים יהיו סטטיים לגמרי.

קומפוזיציה:

כמו תמיד, הקומפוזיצה היא ללא ספק אחד הדברים הכי החשובים כדי ליצור תמונה מעניינת. בצילומי לילה וכוכבים שמי הלילה הם בד"כ החלק העיקרי שנרצה בתמונה שלנו ולכן בד"כ נצלם מזוית יחסת נמוכה וקרובה לקרקע כאשר המצלמה מכוונת כלפי מעלה. למרות שאנחנו מצלמים בעיקר את הכוכבים ושמי הלילה, עדיין חשוב להכניס לתמונה אלמנטים מעניינים ועוצמתיים בפורגראונד שיוסיפו עניין לתמונה. אלמנטים כאלה יכולים להיות הרים, עצים עתיקים, תצורות סלע מעניינות, קשתות סלע ועוד.

צילום נוף פארק תמנע - תומר רצאבי
צילום נוף חמוקי ניצנה בלילה עם שביל החלב - תומר רצאבי
Tanzania Serengeti astrophotography - Tomer Razabi
Deadvlei Namibia - Tomer Razabi

תנאי סביבה ומזג אוויר:

ישנם כמה דברים חשובים שצריך לשם אליהם בצילומי לילה הנוגעים לתנאי הסביבה, הטבע ומזג האוויר.

1. זיהום אור: אור מלאכותי מפריע לנו לראות את גרמי השמיים בבהירות ויוצר תאורה לא טבעית בשטח. מומלץ להתרחק ככל האפשר מכל עיר, ישוב או מקור אור מלאכותי שיפריע לנו לצלם את שמי הלילה וגם יוצר אור בוהק באופק.

2. גובה: זה אולי נראה לא משמעותי במיוחד, אבל ככל שתהיו גבוהים יותר ככה יהיה פחות אוויר שמפריד ביניכם לבין החלל ותראו את הכוכבים חזק יותר. שלא תטעו, גם בים המלח (המקום הנמוך בעולם) אפשר לראות כוכבים ושביל חלב, אבל בטוח שתראו אותם הרבה יותר חזק על פסגת הר גבוה כמו הקילימנג'רו או במדבר הסלאר בבוליביה.

3. זיהום אוויר/עננים: אם האוויר מזוהם באבק או אובך, או שהשמיים מלאים בעננים, יהיה קשה לראות ולצלם את הכוכבים והשמיים. כדאי לצלם כשיש זיהום אוויר נמוך, וכשיש שמיים בלי או עם מעט עננים.

4. תאורת הירח: אור הירח הוא גורם מאוד חשוב בצילומי לילה, לכן חשוב לתכנן מראש ולדעת את זמני הזריחה והשקיעה שלו וגם את אחוזי התאורה. לאור ירח יש יתרונות וחסרונות שחשוב להכיר. כשיש ירח, הוא מאיר אובייקטים בקרקע (והם לא יהיו חשוכים לגמרי בתמונה), אבל הוא גם מאיר את השמיים ולכן הכוכבים פחות בולטים. לעומת זאת, כשאין ירח האובייקטים בקרקע יהיו חשוכים לגמרי (אלא אם כן מאירים אותם בתאורה מלאכותית), אך הכוכבים בולטים מאוד. מצב ביניים יחסית נוח הוא כאשר הירח מאיר אך באחוזים נמוכים (10-20%), ככה שהכוכבים עדיין מאוד בולטים ויש תאורה עדינה על אובייקטים בקרקע.

צילום נוף חמוקי ניצנה בלילה עם שביל החלב - תומר רצאבי

התמונה הזו צולמה בלילה ללא תאורת ירח ולכן שביל החלק והכוכבים מאוד בולטים. הסלע למטה הואר ע"י פנס כיון שללא תאורה הוא היה חשוך לגמרי.

זוהר צפוני באיסלנד מעל הר וסטרהורן בחוף סטוקסנס - תומר רצאבי

התמונה הזו צולמה בלילה עם תאורת ירח עדינה, לכן אפשר לראות שהשמיים יחסית חשוכים ורואים כוכבים (וגם זוהר צפוני). ההר והקרקע מוארים בצורה עדינה ע"י הירח.

שימוש בתאורה מלאכותית:

כשרוצים לצלם ללא תאורת ירח כדי לקבל שמיים עם כוכבים מאוד בולטים, יהיה צורך להשתמש בתאורה מלאכותית במידה ונרצה להאיר אובייקטים בקרקע (זה לא חובה, לפעמים גם צלליות יכולות להיות מעניינות). אפשר להשתמש בכל מיני סוגים של תאורה מלאכותית כמו פלאש, מנורות לד, או פנס ראש. כדי שהתאורה על האובייקטים תראה לא חלשה או חזקה מדי חשוב לבצע כמה נסיונות ולראות כמה זמן ובאיזו עוצמה צריך להשתמש. בנוסף, מומלץ להאיר את האובייקט משני הצדדים כדי ליצור צללים פנימיים, זה גורם לו להראות תלת מימדי. ברוב צילומי הלילה אנחנו נרצה שהשמיים בתמונה יראו יחסית כחלחלים כיון שזב נראה טבעי. זה דורש שימוש ב White Balance קר (טמפרטורת קלווין של 2500-3500). בחירת WB כזה גם תגרום לאובייקטים אותם נאיר להיות כחלחלים ולכן מומלץ להשתמש במקור אור לבן יחד עם ג'ל CTO כדי ליצור תאורה נייטרלית.

Landscape night photography artificial lighting

ציוד מומלץ:

מצלמות: ישנה עדיפות למצלמות שיכולות להתמודד עם ISO גבוה ולייצר תמונה איכותית. לא משנה באיזו מצלמה אתם משתמשים, נסה ללמוד במצלמה שלכם מהה- ISO המקסימלי שאפשר להשתמש לצלם בו ולקבל תוצאות טובה.

עדשות: עדשות רחבות עם צמצם פתוח הן המומלצות ביותר. עדשה רחבה תאפשר לכם לצלם עם זווית צפייה גדולה מאוד בה תוכלו להכניס לתמונה הרבה השמיים וגם קרקע. בנוסף עדשה רחבה מאפשרת גם זמן חשיפה ארוך מבלי למרוח את הכוכבים. צמצם פתוח מאפשר ליותר אור להכנס דרך העדשה.

חצובה: חצובה חזקה וטובה תאפשר לכם לצלם בצורה יציבה וללא רעידות בזמן החשיפה הארוכה. יש יתרון נוסף לחצובות שיכולות לרדת לגובה נמוך ומאפשרות לקמפז מזוית נמוכה כלפי השמיים.

סיכום:

צילומי לילה וכוכבים הוא תחום מרגש ומיוחד בצילום נוף. יש בו לא מעט אתגרים טכניים והכנות שצריך לעשות, אך עם מעט תירגול תוכלו גם אתם לצלם תמונות מרהיבות של שביל החלב וכוכבים!
נהניתם מהמאמר?
אתם מוזמנים לעקוב אחרי התמונות שלי בפייסבוק ובאינסטגרם 🙂