רוצים ללמוד עוד?

הצטרפו אלי לקורס צילום נוף המקצועי והמוביל בישראל!

קומפוזיציה בצילום נוף

יצא לכם לטייל ולצלם נופים מדהימים בכל מיני מקומות ולהתבאס מהתמונה שיצאה לכם? אל תתיאשו... ישנם כמה קוים מנחים בסיסיים בקומפוזיציה של צילום נוף שאם תתרגלו אותם כמו שצריך יהפכו את תמונות שלכם להרבה יותר טובות!

קומפוזיציה היא ללא ספק אחד החלקים הכי חשובים בתמונת נוף טובה. ישנם עוד לא מעט דברים חשובים כדי ליצור תמונת נוף טובה כמו ציוד מתאים, עבודה טכנית נכונה, תאורה מיוחדת ומעניינת ועוד. אני מאמין שתמונה עם קומפוזיציה חזקה וטכניקה טובה או בינונית תהיה יותר מעניינת מתמונה שהטכניקה בהה מצוינת אבל יש בה קומפוזיציה בינונית. אם היה משהו אחד ויחיד שהייתי ממליץ לדעת בקשר לצילום נופים זה נושא הקומפוזיציה.

זריחה בים המלח קורס צילום נוף - תומר רצאבי

Foreground:

הפורגראונד (או חזית התמונה) הוא אחד החלקים הכי חשובים בצילום נוף. מדובר בעצם על החלק התחתון של התמונה (נתייחס אליו כאל השליש התחתון), שהרבה צלמים נוטים להתעלם ממנו או לא נותנים לו מספיק חשיבות. כשמצלמים בעדשות רחבות החלק התחתון של התמונה שקרוב אלינו בעצם מאוד גדול ומודגש, ולכן יש לו חלק חשוב בתמונה והוא צריך להיות מאוד מעניין כדי למשוך את העין של הצופה ולהכניס אותו לתמונה. ישנם כמה אלמנטים שקימפוז שלהם בפורגראונד יעשה אותו בולט, מעניין ויצור עניין.

עוגן:

העוגן הוא אובייקט מעניין ובולט (בד"כ משהו טבעי בשטח בו צילמנו) אותו נמקם בפורגראונד של התמונה. המטרה של העוגן היא להכניס עניין בפורגראונד ולמשוך את העין של הצופה בצורה חזקה לתמונה. ישנן כמה תכונות חשובות שהופכות עוגן להיות מאוד חזק ומעניין:
1. הוא צריך להיות בולט מהסביבה שלו (אם זה מבחינת צבע, טקסטורה או תאורה).
2. הוא צריך להיות בעל צורה מוגדרת, ושלם בתוך התמונה.
3. הוא צריך לתפוס נפח משמעותי בתמונה (לא מעט מדי ולא הרבה מדי).

עוגן טוב יכול להיות הרבה דברים וכמעט בכל מקום שנגיע אליו נוכל למצוא עוגנים טבעיים שישמשו אותנו, לדוגמה: שלולית יפה מוקפת בסלעים, פרחים מאוד צבעוניים בתוך שדה ירוק ועוד. אחרי שמצאנו עוגן מעניין שעונה על התכונות שדיברנו עליהן למעלה אנחנו בעצם נתקרב אליו כדי לתת לו נפח טוב בתמונה, כיון שבעדשות רחבות רוב הדברים נראים קטנים ורחוקים עד שמתקרבים אליהם.

שקיעה בחוף פלמחים קורס צילום נוף - תומר רצאבי

העוגן בתמונה הזו היא השלולית - שימו לב שיש לה צורה מוגדרת, היא שלמה בתמונה, היא בולטת מהסלעים שקיפים אותה בצבעים ובטקסטורה, ויש לה נפח משמעותי.

צילום נוף - תומר רצאבי
צילום נוף ים המלח - תומר רצאבי

מזהים את העוגנים בשתי התמונות למעלה?

רוצים ללמוד עוד?

הצטרפו אלי לקורס צילום נוף המקצועי והמוביל בישראל!

הולכות עין:

הולכות עין הם בעצם קווים בולטים בתמונה שיוליכו את העין של הצופה, בעיקר מהפורגראונד לכיוון הרקע. קווים מוליכים יכולים לעבוד מצוין יחד עם עוגן, אבל הם יכולים לעבוד מצוין בפני עצמם אם הם מספיק חזקים ובולטים. מבחינת קימפוז, קווים מוליכים בצילום נוף עובדים טוב במיוחד כשהם מתחילים מהפינות התחתונות של התמונה ונעים בכיוון אלכסוני או מתעקל לכיוון הרקע. כדאי להקפיד שהולכת העין תמשוך את העין של הצופה לרוב חלקי התמונה גם מלמטה למעלה וגם מצד אחד לצד שני, כדי שהולכת העין של הצופה בתמונה תהיה מלאה.

צילום נוף נחל בחשיפה ארוכה בתוף יער בהרי טריגלב בסלובניה - תומר רצאבי

בתמונה הזו הנחל משמש כהולכת העין. שימו לב איך הוא יוצא מהפינה המשאלית התחתונה של התמונה, מושך את העין למעלה וימינה, חוזר חזרה למעלה ובעצם מוליך את העין כמעט בכל התמונה.

טקסטורות:

בדומה לעוגנים והולכות עין, טקסטורות מעניינות יכולות להכניס הרבה עניין לפורגראונד. גם פה צריך לזכור שטקסטורה מעניינת יכולה להשתלב עם עוגן או הולכת ויכולה לעבוד טוב בפני עצמה אם היא מספיק מעניינת. טקסטורה מעניינת יכולה להיות גלים של חול בדיונה מדברית, גבישים מעניינים בים המלח, צורות של קרח באגם קפוא ועוד.

איסלנד - תומר רצאבי
צילום נוף פריחת תורמוסים בתל שוכה - תומר רצאבי

בתמונה הימנית יש לנו טקסטורה מעניינת של פרחי תורמוס סגולים ופרחים צהובים המנקדים שדה ירוק. בתמונה השמאלית תראו טקסטורות שונות ומעניינות של קרח באגם קפוא.

רקע:

בנוסף לשאר האלמנטים שדיברנו עליהם עד עכשיו, גם הרקע הוא אלמנט מאוד חשוב בצילום נוף. רקע טוב יוסיף לנו הרבה מאוד עניין לתמונה ויקפיץ אותה. רקע טוב יכול להיות הרבה דברים - שקיעה עם צבעים מרהיבים, עננות מיוחדת, סופת ברקים, הר מיוחד ועוד (לפעמים גם רקע פשוט יכול לעבוד). חשוב לזכור שאמנם ברקע אנחנו לא שולטים, אבל יש לנו את היכולת לבחור בשטח את הרקע הכי מעניין שאפשר למצוא באותו הרגע. בנוסף, לפעמים מחשבה על הרקע מובילה אותנו לתכנן את הפריים מראש - לדוגמה לצאת לצלם ביום שאמור להיות בו עננות מעניינת שמגדילה את הסיכוי לשקיעה עם צבעים יפים. דוגמה נוספת היא הבנה שאת שביל החלב רואים הכי חזק בקיץ ולכן עדיף לצלם אותו בקיץ מאשר בחורף.
שקיעה בחוף הבונים קורס צילום נוף - תומר רצאבי
זריחה בהר צין ושדה הבולבוסים קורס צילום נוף מתקדם - תומר רצאבי

חלוקת הפריים:

חלק עליון/תחתון – פה נתייחס בעיקר לכמה להכניס פורגראונד לעומת רקע ואיפה למקם את קו הרקיע. המחשבה העיקרית פה היא כמה כל אחד מהחלקים האלה מעניין וכמה מקום כדאי לתת לו בתמונה. אם הפורגראונד שלנו יותר מעניין מהרקע אז ניתן יותר מקום לפוראגאונד ונכניס מעט שמיים (שליש/רבע/חמישית). לעומת זאת אם הרקע שלנו יותר מעניין אנחנו ניתן לו הרבה מקום בתמונה (אבל עדיין לא נוותר על פורגראונד בד"כ). ישנן לפעמים קומפוזיציות מאוד סימטרית (לדוגמה השתקפות של הרים על אגם) בהן מיקום קו הרקיע באמצע יהיה מצוין.
חלק ימני/שמאלי – פה נתייחס בעיקר למיקום האלמנטים שלנו בתמונה כמו העוגן והולכות העין. לדוגמה, עוגן סימטרי בצורתו (בין אם הוא אליפטי או בצורה אחרת) בד”כ מחמיא לקמפז במרכז התמונה. לעומת זאת, עוגן עם נטייה לכיוון מסוים בד"כ מחמיא לקמפז בכיוון הנגדי, ממש בדומה לכך שמחמיא לקמפז בנאדם או בעל חיים בכיוון הנגדי אליו הוא מסתכל.
צילום נוף שקיעה בחוף פלמחים - תומר רצאבי

פה ה"בריכה" שבין הסלעים נוטה שמאלה ולכן היא ממוקמת לקראת הלשישי הימני בתמונה.

צילום נוף שקיעה בחוף פלמחים - תומר רצאבי

שימו לב שהסלע פה הוא יחסית סימטרי בצורתו וממוקם במרכז התמונה.

אורינטציית הפריים:

כמו בכל סוג אחר צילום, גם בצילום נוף אפשר לצלם תמונות רוחביות או תמונות אורכיות. בחירה של אורינטצייה תלויה בסגנון צילומי, האלמנטים שיש לנו בתמונה, מה אנחנו רוצים (או לא רוצים) להכניס לתמונה ועוד. לכל אחת מהאורינטצייות ישנן יתרונות וחסרונות וחשוב לזכור שאין כאן עניין של "נכון" או "לא נכון".
פריים אורכי (Portrait) – היתרון בפריים אורכי זה היכולת לראות הרבה מהחלק התחתון והעליון של התמונה (אך פחות ימינה ושמאלה). היכולת הזו מאפשרת לנו להתקרב מאוד לעוגן בפורגראונד ולהעצים אותו בפריים ועדיין לראות את השמיים או הרקע בתמונה מה שיוצר תחושה של עומק. לכן אם העוגן שלנו קטן ואם נרצה להתקרב ולהעצים אותו ועדיין לקבל רקע בתמונה נשתמש באוריינטציה אורכית.
פריים אופקי (Landscape) – בפריים אופקי אפשר לראות הרבה ימינה שמאלה (פחות למעלה ולמטה) ולכן הוא נותן תחושה יותר פנורמית. כשיש לנו עוגן יחסית גדול ונרצה להתקרב אליו כדי להעצים אותו בתמונה פריים אופקי יאפשר לנו לעשות זאת מבלי לחתוך אותו בצדדים.

שכבות:

שכבות הן סוג נוסף של קומפוזיציה שהיא די יוצאת דופן ממה שדיברנו עליו עד כה. בקומפוזיציה של שכבות אנחנו נראה תמונה שבנויה משכבות ברורות ומופרדות אחת מהשניה שיוצרות בעצם הולכת עין שגורמת לצופה לעבור משכבה לשכבה (בד"כ מלמעלה לטה ולהיפך). ההבדל בין השכבות צריך להיות מספיק טוב כדי שזה יקרה, ההפדרה בין שכבה לשכבה יכולה להיות בצבע, טקסטורה, תאורה ועוד
Dolomites landscapes lago Carezza - Tomer Razabi

שימו לב לשכבות מלמטה למעלה: האגם בתחתית עם ההשתקפות של השמיים, השתקפות של היער, שכבת קרקע דקה בהירה, היער,, ההרים, השמיים.

תצפית מהר מרמולדה בדולומיטים באיטליה קורס צילום נוף - תומר רצאבי

סיכום:

קומפוזיציה טובה היא אחד הגורמים הכי חשובים (אם לא הכי חשוב) בצילום נוף. חשוב מאוד לתרגל ולחפש את האלמנטים האלה בשטח בפעמים הראשונות שוב ושוב כדי להכניס את הקונספט לראש. בהתחלה זה יכול להיות די קשה, אבל ככל שמתרגלים את זה עוד ועוד יהיה לכם יותר קל למצוא את האלמנטים האלה כמעט בכל מקום ולקמפז אותם כמו שצריך
נהניתם מהמאמר?
אתם מוזמנים לעקוב אחרי התמונות שלי בפייסבוק ובאינסטגרם 🙂