רוצים ללמוד עוד?

הצטרפו אלי לקורס צילום נוף המקצועי והמוביל בישראל!

צילום נוף - חשיפה ארוכה

צילום נוף עם חשיפות ארוכות יוצר אפקטים מיוחדים ותמונות נוף ייחודיות ומעניינות. אם לא יצא לכם עדיין להשתמש בטכניקה הזו, יכול להיות שזה יראה קצת קשה להשגה ומבלבל. אז מה הופך חשיפות ארוכות למיוחדות כל כך? ואיך תדעו לבחור את מהירות התריס שתתאים לסצנה אותה אתם מצלמים? כל התשובות במאמר הבא!

צילום נוף נחל הבניאס בחשיפה ארוכה - תומר רצאבי

חשיפה ארוכה היא טכניקה יחסית ידועה הנמצאת בשימוש מאז ימי הצילום הראשונים. המטרה העיקרית של טכניקה זו היא להגדיל את כמות האור הנכנסת לחיישן (מלבד השימוש בצמצם וב- ISO). בנוסף להגדלת כמור האור, חשיפה ארוכה יוצרת אפקטים מיוחדים כיון שהיא משנה את האופן בו דברים שזזים יראו בתמונה לעומת איך שאנחנו רואים אותם בעין! אני מחלק את האפקטים הללו לשניים עיקריים: מריחת תנועה והחלקת תנועה.

מריחה או הדגשה תנועה:

כשאנחנו מצלמים משהו שנע בכיוון מסוים בצורה קבועה בחשיפה ארוכה (כמו מפל, נחל, מכוניות נוסעות ואפילו עננים) נקבל בתמונה מריחה בכיוון התנועה של אותו האובייקט. המריחה הזו גורמת לתחושת תנועה, היא מכניסה דינמיות מעניינת לתמונה וגם את ההרגשה של תנועת האובייקט.

איך בוחרים בצורה נכונה את מהירות התריס המתאימה לקבלת האפקט הרצוי?
בחירת מהירות התריס הנכונה תלויה בעיקר במהירות של התנועה של האלמנט אותו אנחנו מצלמים. אם האלמנט נע במהירות גבוהה (לדוגמה מפל מאוד חזק) כנראה שכבר במהירות תריס של חצי שניה ומעלה נקבל אפקט מריחה. אם האלמנט נע יחסית לאט (לדוגמה נחל עדין) יכול להיות שנצטרך כמה שניות כדי לקבל את אפקט המריחה. כלל שנחשוף זמן רב יותר, נקבל יותר אפקט של מריחה, אבל לא תמיד יש צורך להשתמש במהירות תריס מאוד איטית כדי לקבל האפקט הרצוי.

צילום נוף בחשיפה ארוכה שקיעה בחוף פלמחים - תומר רצאבי

בתמונה הזו אפשר לראות מריחה של מים ומפלונים. השתמשתי במהירות תריס של 0.8 שניות כדי לקבל את אפקט המריחה. חשיפה ארוכה יותר הייתה מטשטת את המריחה כיון שהמים היו עולים חזרה.

צילום נוף שקיעה בחוף פלמחים - תומר רצאבי

בתמונה הזו אפשר לראות מריחה של קצף של גל החוזר למים. השתמשתי במהירות תריס לא ארוכה מדי (0.6 שניות) כדי לקבל את המריחה. חשיפה ארוכה יותר הייתה מתחילה לטשטש את המריחה כי המים היו עולים חזרה.

צילום נוף בחשיפה ארוכה שקיעה בחוף פלמחים - תומר רצאבי

בניגוד לתמונות מהדוגמאות הקודמות, בתמונה הזו השתמשתי במהירות תריס של 20 שניות. חשוב לציין שגם פה מהירות של תריס של חצי שניה עד שניה כבר היו מספיקות כדי לקבל את האפקט של מריחת המים והמפלונים. אבל במצב הספציפי בו צולמה התמונה הזו, המים זרמו באותו הכיוון בצורה קבועה כל הזמן ונפלו מהסלעים, לכן היה אפשר לצלם בחשיפה מאוד ארוכה ועדיין לקבל אפקט של המפלונים עם תנועת מים מאוד חלקה.

נחל הבניאס בחשיפה ארוכה צילום נוף - תומר רצאבי

בתמונה הזו השתמשתי במהירות תריס של 6 שניות. היה אפשר לקבל אפקט מריחה של המים והמפל כבר ממהירות של חצי שניה ומעלה, אבל כמה שניות בודדות אפשרו לקבל אפקט מאוד חלק ויפה.

רוצים ללמוד עוד?

הצטרפו אלי לקורס צילום נוף המקצועי והמוביל בישראל!

החלקה או השטחה של תנועה:

ישנן פעמים בהן תנועה או תחושה של תנועה בצילום אינה מוסיפה ואפילו מפריעה או מסיחה את העין. דוגמה טובה יכולה להיות גופי מים שונים, מבריכות ואגמים קטנים ועד לים ואוקיינוסים גדולים. התנועה של הגלים ואפילו אדוות קטנות יוצרות דפוסים העשויים למשוך את העין של הצופה מאזורים חשובים יותר בקומפוזיציה. החלקה של מים יכולה ליצור תחושה נעימה ורגועה ולאפשר לצופה להתבוננן באזורים אחרים בתמונה, או לאפשר לנו לראות השתקפויות או לתוך גופי המים בצורה ברורה.

איך בוחרים את מהירות התריס המתאימה לקבלת האפקט הרצוי?
החלקה של גופי מים עם תנועה עדינה כמו בריכות או אגמים בד"כ תדרוש מהירות של כחצי שניה עד כמה שניות בודדות. החלקה של גופי מים עם הרבה תנועה כמו ים או אוקיינוס תדרוש לרוב חשיפה של לפחות 10 שניות.

צילום נוף זריחה בים המלח - תומר רצאבי

בתמונה הזו שצולמה בים המלח, השתמשתי במהירות תריס של 1/30 שניות. זו אמנם לא מהירות תריס שנחשבת מאוד איטית, אבל היא הייתה מספיקה כדי להחליק אדוות קטנות על המים שהיו מאוד עדינות. זה מאפשר לראות בצורה ברורה את הטקסטורות העדינות שמתחת למים.

Dolomites landscapes lago Carezza - Tomer Razabi

בתמונה הזו שצולמה באגם קארצה (דולומיטים, איטליה) השתמשתי במהירות תריס קצת יותר איטית של 1.6 שניות. לעומת התמונה הקודמת, באגם הזה תנועת האדוות הייתה קצת יותר חזקה, והיה צורך במהירות תריס יותר איטית כדי להחליק את המים ולראות את ההשתקפות בצורה מלאה וברורה.

שקיעה בחוף פלמחים צילום נוף בחשיפה ארוכה - תומר רצאבי

בתמונה הזו בצולמה בחוף פלמחים השתמשתי במהירות תריס מאוד איטית של 180 שניות (3 דקות). המטרה הייתה להחליק לגמרי את התנועה של הגלים כדי להדגיש את קוי המתאר של הסלע שיוצרים קומפוזיציה מעניינת והולכת עין.

עדיין מבולבלים?

חשיפה ארוכה צילום נוף

סיכום:

חשיפה ארוכה היא אפקט מיוחד ומעניין שיכול להקפיץ את תמונת הנוף שלכם בכמה רמות למעלה! חשוב לזכור שהמטרה שלנו בשימוש בטכניקה הזו היא לקבל אפקט מיוחד כמו מריחת תנועה או החלקה של תנועה שבאמת יגרמו לתמונה להראות אחרת לעומת צילום ללא חשיפה ארוכה. בהתחלה זה יכול להראות קצת מסובך, ולא תמיד מבינים מהי מהירות התריס המתאימה לסיטואציה מסוימת, אבל עם קצת תירגול תבינו די מהר מהו הטווח הרצוי בהתאם למצב.
נהניתם מהמאמר?
אתם מוזמנים לעקוב אחרי התמונות שלי בפייסבוק ובאינסטגרם 🙂