צילום נוף בעדשות רחבות

צילום נוף בעדשות רחבות - קלאסיקה! עדשות רחבות הן כנראה העדשות הנפוצות ביותר בתחום צילום הנוף, אך הן בהחלט לא העדשות היחידות שמתמשים בהן בתחום זה. תוכלו למצוא תמונות נוף מדהימות שצולמו בכל סוגי העדשות, החל מעדשות אולטרה רחבות ועד עדשות TELE כמו 400 ו- 800 מ"מ. אז מה הופך את העדשות הרחבות לכל כך נפוצות בתחום הזה? כל התשובות המאמר הבא.

Dolomites landscapes - Tomer Razabi

באופן כללי, אין הגדרה חד משמעית למה נחשבת עדשה רחבה. בתחום צילום הנוף עדשות רחבות הן בד"כ עדשות של 18 מ"מ או רחבות יותר למצלמות קרופ, או 24 מ"מ ורחבות יותר למצלמות פול פריים. העדשות הרחבות הקלאסיות הן עדשות שאורך המוקד הרחב שלהן הוא בסביבות 10-11 מ"מ למצלמות קרופ או 14-17 מ"מ למצלמות פול פריים. לעדשות רחבות ישנן 3 מאפיינים עיקריים וחשובים בצילום נוף:

זוית ראיה רחבה:

לעדשות עם אורך מוקד קצר יש בעצם זוית ראיה יחסית גדולה (בין 75 ל- 120 מעלות בערך). זה מאפשר לנו לצלם בתמונה אחת שטח די גדול עם זוית ראיה גדולה, ובכך להעביר לצופה חלק גדול מהנוף העומד מולנו אותו אנחנו רוצים לצלם.

Dolomites landscapes - Tomer Razabi

תחושה של פרספקטיבה עמוקה:

עדשות אינן משנות פרספקטיבה, אך הן משנות את התחושה של הפרספקטיבה. ההגדרה של פרספקטיבה היא "גודל יחסי של עצמים בהתאם למרחק שלהם מאיתנו", זה משפט שלא תמיד אומר יותר מדי אז ננסה להבין את זה בעזרת דוגמאות. באופן כללי מה שקורה בעדשות רחבות הוא שאלמנטים שיהיו קרובים לעדשה יראו יחסית מאוד גדולים ומודגשים, אלמנטים רחוקים מהעדשה ("רחוק" יכול להיות אפילו כמה מטרים) יראו הרבה יותר קטנים ורחוקים. הקצנה זו בין מה שקרוב ונראה גדול, למה שרחוק ונראה קטן, יוצרת תחושה של פרספקטיבה עמוקה בתמונה.

הסרטון הבא אולי יצליח להדגים זאת בצורה טובה: http://i.imgur.com/D0Uos.gif

צילום נוף זריחה בים המלח - תומר רצאבי

שימו לב לגוש המלח המרכזי בתמונה הזו: גודל שלו הוא בערך כ- 30 ס"מ, אך הוא נראה יחסית גדול בתמונה כיון שהוא מאוד קרוב לעדשה (בערך כ- 60 עד 70 ס"מ ממנה).

עומק שדה:

אורך המוקד הוא אחד הגורמים המשפיעים על עומק השדה. באורכי מוקד קצרים המאפיינים עדשות רחבות אנחנו בעצם מקבלים מראש עומק שדה גדול. זהו יתרון מאוד גדול כיון שבצילום נוף אנחנו רוצים שהתמונה תהיה עם עומק שדה גדולה כדי שכל חלקיה, מהקרובים ועד הרחוקים יהיו חדים.

זריחה בהר צין ושדה הבולבוסים קורס צילום נוף מתקדם - תומר רצאבי

שיקולים לבחירת עדשה רחבה:

אם אתם מחפשים עדשה רחבה לצילום נוף יש כמה שיקולים חשובים שכדאי לחשוב עליהם לפני הקנייה:
  • אורך המוקד - רוחב העדשה וזוית הראייה. אורכי המוקדים הנפוצים יהיו בד"כ עדשות זום שנעים בין 10 ל 24 מ"מ למצלמות קרופ, או עדשות זום עם אורכי מוקד שנעים בין 12 ל 35 מ"מ למצלמות פול פריים.
  • הצמצם הפתוח המקסימלי - ברוב העדשות הרחבות הצמצם הכי פתוח יהיה בין F/2.8 ועד F/4. עדשות עם צמצם פתוח יותר יתנו לכם בעיקר יתרון בצילומי לילה. בצילום נוף ביום יש לצמצם פתוח פחות משמעות כיון שממילא לרוב משתמשים בצמצמים סגורים כדי להגדיל את עומק השדה.
  • אפשרות להרכיב פילטרים (עדשה שטוחה או קעורה) - שיקול חשוב אם אתם משתמשים בפילטרים מכהים או מדורגים. אם אתם לא משתמשים בפילטרים, אין בעיה להשתמש בעדשות עם אלמנט קדמי קעור. אם בכל מקרה החלטתם לקנות עדשה רחבה עם אלמנט קדמי קעור, קחו בחשבון שתצטרכו לקנות לה מתאם מיוחד ופילטרים גדולים במיוחד שמתאימים לה שהם בד"כ יותר יקרים.
  • עלות העדשה - כמו תמיד, העלות היא גם שיקול חשוב שתצטרכו לראות שמתאים לכם.

עדשות רחבות מומלצות:

עדשות רחבות מומלצות לקנון:

  • קנון EF 16-35 מ"מ F/2.8: למצלמות DSLR פול פריים, חיבור פילטרים רגיל, יתרון של צמצם פתוח.
  • קנון EF 16-35 מ"מ F/4: למצלמות DSLR פול פריים, חיבור פילטרים רגיל.
  • קנון RF 15-35 מ"מ F/2.8: למצלמות מירורלס פול פריים, חיבור פילטרים רגיל , יתרון של צמצם פתוח.
  • קנון RF 14-30 מ"מ F/4: למצלמות מירורלס פול פריים, חיבור פילטרים רגיל.
  • טמרון 15-35 מ"מ F/2.8: למצלמות DSLR פול פריים, חיבור פילטרים מיוחד, יתרון של צמצם פתוח.
  • סיגמה 14 מ"מ F/1.8: למצלמות DSLR פול פריים, חיבור פילטרים מיוחד, יתרון של צמצם פתוח במיוחד.
  • סיגמה 14-24 מ"מ F/2.8: למצלמות DSLR פול פריים, חיבור פילטרים מיוחד, יתרון של צמצם פתוח.
  • סיגמה 12-24 מ"מ F/4: למצלמות DSLR פול פריים, חיבור פילטרים מיוחד.
  • טוקינה 11-16 מ"מ F/2.8: למצלמות DSLR קרופ, חיבור פילטרים רגיל, יתרון של צמצם פתוח.
  • קנון EF-S 10-18 מ"מ F/4.5: למצלמות DSLR קרופ, חיבור פילטרים רגיל, זולה ופשוטה.
  • טמרון 10-24 מ"מ F/3.5: למצלמות DSLR קרופ, חיבור פילטרים רגיל.

עדשות רחבות מומלצות לניקון:

  • ניקון AF-S 16-35 מ"מ F/4: למצלמות DSLR פול פריים, חיבור פילטרים רגיל.
  • ניקון AF-S 14-24 מ"מ F/2.8: למצלמות DSLR פול פריים, חיבור פילטרים מיוחד, יתרון של צמצם פתוח.
  • ניקון Z 14-24 מ"מ F/2.8: למצלמות מירורלס פול פריים, חיבור פילטרים מיוחד, יתרון של צמצם פתוח.
  • ניקון Z 14-30 מ"מ F/4: למצלמות מירורלס פול פריים, חיבור פילטרים רגיל.
  • סיגמה 14 מ"מ F/1.8: למצלמות DSLR פול פריים, חיבור פילטרים מיוחד, יתרון של צמצם פתוח במיוחד.
  • סיגמה 14-24 מ"מ F/2.8: למצלמות DSLR פול פריים, חיבור פילטרים מיוחד, יתרון של צמצם פתוח.
  • סיגמה 12-24 מ"מ F/4: למצלמות DSLR פול פריים, חיבור פילטרים מיוחד.
  • טוקינה 11-16 מ"מ F/2.8: למצלמות DSLR קרופ, חיבור פילטרים רגיל, יתרון של צמצם פתוח.
  • ניקון 10-20 מ"מ F/4.5: למצלמות DSLR קרופ, חיבור פילטרים רגיל.
  • טמרון 10-24 מ"מ F/3.5: למצלמות DSLR קרופ, חיבור פילטרים רגיל.

עדשות רחבות מומלצות לסוני:

  • סוני FE-S 16-35 מ"מ F/2.8: למצלמות מירורלס פול פריים, חיבור פילטרים רגיל, יתרון של צמצם פתוח.
  • סוני FE 12-24 מ"מ F/2.8: למצלמות מירורלס פול פריים, חיבור פילטרים מיוחד, יתרון של צמצם פתוח.
  • סוני FE 12-24 מ"מ F/4: למצלמות מירורלס פול פריים, חיבור פילטרים מיוחד.
  • סוני FE 14 מ"מ F/1.8: למצלמות מירורלס פול פריים, חיבור פילטרים מיוחד, יתרון של צמצם פתוח במיוחד.
  • סיגמה 14-24 מ"מ F/2.8: למצלמות מירורלס פול פריים, חיבור פילטרים מיוחד, יתרון של צמצם פתוח.
  • טמרון 17-28 מ"מ F/2.8-4: למצלמות מירורלס פול פריים, חיבור פילטרים רגיל, יתרון של צמצם פתוח.
  • סוני 10-18 מ"מ F/4: למצלמות מירורלס קרופ, חיבור פילטרים רגיל.
  • טמרון 11-20 מ"מ F/2.8: למצלמות מירורלס קרופ, חיבור פילטרים רגיל, יתרון של צמצם פתוח.

סיכום:

השימוש בעדשות רחבות בצילום נוף נפוץ מאוד ומסיבות טובות, אך חשוב לזכור שזה לא אומר שנצלם נופים רק בעדשות רחבות! ישנן לא מעט תמונות נוף מעולות שצולמו בעדשות TELE. העדשות הרחבות מאפשרות לנו לצלם תמונה עם זוית ראיה גדולה, עומק שדה גדול והן נותנות תחושה של פרספקטיבה עמוקה - שילוב חשוב מאוד עם יתרונות משמעותיים!
נהניתם מהמאמר?
אתם מוזמנים לעקוב אחרי התמונות שלי בפייסבוק ובאינסטגרם 🙂

רוצים ללמוד עוד?

הצטרפו אלי לקורס צילום נוף המקצועי והמוביל בישראל!